23 November 2009

CUTI SEKOLAH DAN BANJIR

Assalamualaikum.....

selamat bercuti teman ucapkan kepada semua warga pendidik dan juga anak-anak didik. ini bermakna kita semua terpaksa menunggu hingga ke awal tahun depan untuk merasai semula nikmat di alam persekolahan. memang saat-saat beginilah yang dinantikan oleh semua yang kerjanya bersangkutan dengan sekolah, tetapi ada juga di kalangan rakan-rakan dan anak didik kita yang terpaksa menumpukan perhatian kepada peperiksaan spm dan stpm yang sedang berlangsung.. rasanya tak menjadi masalah kerana itulah sebenarnya tanggungjawab yang kita para guru pikul dan kelek setiap masa.. yang tidak terlibat dengan peperiksaan tu dapatlah bercuti awal sikit.. boleh lah menyelesaikan perkara-perkara yang tergendala sementara cuti masih panjang lagi..

di pantai timur sekarang adalah musim banjir.. kelantan, terengganu dan pahang.. ada juga di sebelah utara yang mengalami kejadian yang serupa.. memang kena pada masanya... cuti dan banjir.. kenapa teman cakap macam ni?! sebabnya di kalangan warga guru ni boleh dikatakan mereka yang berasal dari kampung... yang biasa bermain dengan banjir.. dengan lumpur.. dengan pacat... so time2 macam ni lah nak lepas gian sambil mengenang masa lampau.. mungkin di tempat kita bertugas rasa segan sikit... apatah lagi bila dikelilingi oleh anak-anak murid yang sentiasa memerhati pergerakan kita.. bagi yang tak kisah tu, tak ada masalah lah.. hik hik hik..

di kampung tempay teman mengajar ni pun di landa banjir yang agak kuat... sebenarnya ni round ke dua.. round pertama ari tu tak berapa teruk suasananya... tiap-tiap hari teman meronda dengan jelopy teman ni meninjau keadaan banjir untuk di infokan melalui repeater.. bukan apa.. untuk kemudahan rakan-rakan yang menggunakan laluan untuk ke sesuatu tempat.. di samping tu boleh jugak main-main banjir..

kali ni yang paling teruk terjejas di kawasan setiu ni adalah di kampung permaisuri. di mana tempat tinggalnya rakan kita 9w2NSR, Pak Nasir.. rumahnya boleh dikatakan agak teruk jugak.. jelopy-jelopy yang sedang dalam baik pulih terpaksa di letak di tempat yang tinggi.. agak teruk jugalah menunda satu persatu.. teman pun selalu jugak duduk ngan dia di khemah pemindahan... makan nasi berlauk kan sardin di tengah-tengah suasana banjir.. seronok weiiiii... heh heh heh...

sapa-sapa yang nak merasai suasana banjir mari lah ke sini... rakan-rakan kita di kelantan pun ramai jugak yang menerima kesan dari banjir ni.. apa-apa pun kita doakan agar tiada apa yang buruk yang berlaku.. cuti, cuti juga.. banjir, banjir juga.. sambil berseronok tu jangan lupa keselamatan diri dan yang tersayang..

okay teman 73 dulu.. ada kat saltmine ke tiga ni untuk menyiapkan beberapa tugasan..


'SELAMAT BERCUTI DAN SELAMAT BERMAIN AIR DI MUSIM BANJIR.. TAPI HATI-HATILAH'

73 de 9w2DAP...

No comments: